Układ wydechowy i tłumiki zasada działania

Układ wydechowy

Układ wydechowy (wylotowy) stanowi zespół elementów, który wbrew powszechnej opinii nie służy jedynie do odprowadzania gazów spalinowych i wytłumieniu uciążliwych decybeli ( co oczywiście jest jednym z jego podstawowych zadań), ale również jego budowa i prawidłowe funkcjonowanie objawiające się miedzy innymi wspomaganiem przepłukiwania komór, spalaniem i wyrównywaniem pracy silnika, może zapewnić jego optymalne działanie. Odpowiednia regulacja może znacząco wpłynąć na osiągi oraz moment obrotowy silnika dzięki czemu możemy uzyskać dodatkowo kilkanaście % mocy a także zmniejszyć zużycie paliwa.

Działanie i budowa

Pierwszym elementem całego układu jest: kolektor wydechowy - element ten przymocowany do bloku silnika ma za zadanie zbieranie gazów spalinowych z gałęzi cylindrów i odprowadzeni w jeden, wspólny przewód o większej średnicy.

W silnikach z turbodoładowanie do tego przewodu doprowadzona jest dysza turbosprężarki.

W samochodach produkowanych po roku 1992, standardowo montowano już na kolektorze sondy lambda. Jest to czujnik którego głównym zadaniem jest analizowanie składu spalin ( głównie pomiar zawartości tlenu). Na podstawie tych pomiarów do silnika jest dozowana odpowiednia ilość paliwa, tak aby otrzymać optymalna mieszankę powietrzno- paliwową. Mieszanka taka występuje w proporcji na 1 kg spalonego paliwa przypada 14,7 kg powietrza( mieszanka stechiometryczna- emituje najmniej szkodliwych związków). Pozwala to z optymalizować prace silnika oraz zmniejszyć ilość zanieczyszczeń powstałych w wyniku niecałkowitego spalania paliwa.

Gazy spalinowe kolejno są oprowadzane przewodem do drugiego elementu układu wydechowego - katalizatora. Od 2002 roku w Polsce nie mogą być rejestrowane samochody nie spełniające Unijnych norm dotyczących emisji spalin, a wiec nie posiadające fabrycznych katalizatorów. Przepisy te nie obejmują samochodów zabytkowych.

Katalizator - w ogólnym zarysie element ten składa się z metalowej obudowy (płaszcza) ze stali nierdzewnej, w którym umieszczony jest nośnik w kształcie plastra miodu. W przestrzeniach nośnika występuje powierzchnia ceramiczna na której to naniesiona jest warstwa z metali szlachetnych (platyna, pallad, rod). Po powierzchni tych struktur przepływa strumień spalin i tu następują reakcje redukcji i utleniania katalizowane przez metale szlachetne. Głownie są to reakcje redukcji tlenków azotu do czystego azotu oraz tlenu oraz utlenianie tlenku węgla do mniej szkodliwego dwutlenku węgla.

Za katalizatorem znajdują się połączone przewodem rurowym tłumiki. Ich głównym zadaniem jest zmniejszenie hałasu towarzyszącego wylotowi spalin z cylindra. Ich działanie polega na stopniowym rozprężeniu gazów w czasie przechodzenia przez labiryntowe przegrody wewnętrzne tłumika oraz elementów tłumiących jak wata. Zazwyczaj stosuje się 2 tłumiki ułożone szeregowo: absorpcyjny – odpowiedzialny za tłumienie dźwięków o wysokiej częstotliwości oraz tłumik komorowy – wycisza dźwięki o niskiej częstotliwości.

Reasumując, prawidłowo działający i wyregulowany układ wydechowy nie tylko poprawia komfort jazdy poprzez niwelowanie uciążliwego hałasu oraz toksycznych spalin będących poważnym zagrożeniem dla środowiska, a więc i dla nas samych ale także dzięki wspomaganiu pracy silnika pozwala nam nie tylko podnieść wydajności naszych pojazdów ale i również zaoszczędzić znaczne sumy dzięki ekonomicznemu zużyciu paliwa.